Hoofdkussens redden je nachtrust

Je staat er vast niet vaak bij stil, maar goede hoofdkussens kunnen je nachtrust positief beïnvloeden. Zeker wanneer je soms opstaat met een stijve nek of schouder is het zaak je hoofdkussens eens beter te bekijken, of beter nog: eens een andere te proberen. Geeft je huidige kussen genoeg ondersteuning aan je nek en schouders? Past het soort kussen dat je hebt eigenlijk wel goed bij je slaaphouding? Over hoofdkussens is meer te zeggen dan je denkt. Wanneer je op je rug of je zij slaapt heb je een kussen nodig dat je nek goed ondersteunt, omdat er een ruimte ontstaat tussen je nek en de matras. Dat kan op verschillende manieren opgevuld worden. Kussens van latex en traagschuim nemen helemaal de vorm aan van je lichaam en zorgen voor een goede ondersteuning. Ook een donzen kussen kan een prima ondersteuning bieden, maar je moet dan goed op de dikte en de stevigheid van het kussen letten.

De voor-en nadelen van donzen hoofdkussens

Heel veel mensen hebben donzen of veren hoofdkussens. Een veren kussen is iets steviger dan dons en ondersteunt daardoor wat beter. Verder zijn dons en veren redelijk te vergelijken. Een donzen kussen voelt zacht en comfortabel aan. Het houdt warmte vast en ventileert goed en het is licht en soepel. Vroeger was een donzen kussen moeilijk wasbaar, maar tegenwoordig is dat over het algemeen geen probleem meer. Heb je echt flinke ondersteuning nodig voor je nek? Dan kun je beter een latex of traagschuim kussen nemen. Daarvoor is een donzen kussen namelijk niet stevig genoeg.

Slecht slapen kan veel redenen hebben

Goede hoofdkussens is maar één voorwaarde voor een goede nachtrust. En het ligt niet altijd aan je kussen of je matras wanneer je slecht slaapt. Er kunnen heel veel oorzaken van een slechte nachtrust zijn. Mensen met chronische pijn of met ademhalingsproblemen slapen slechter. Een simpele verkoudheid kan al leiden tot een behoorlijk verstoorde nachtrust. Alcohol en drugs kunnen tevens leiden tot slaapproblemen, al gebruiken sommige mensen een glas wijn aan het eind van de avond juist als een middel om sneller in slaap te vallen. Wat minder bekend is, is dat sommige medicijnen ook tot slechter slapen kunnen leiden. Bepaalde pijnstillers of bloeddrukverlagers kunnen namelijk die bijwerking hebben. Veruit de belangrijkste oorzaak van slecht slapen is echter piekeren, stress en angst. Een nachtje slecht slapen is niet zo erg, maar wanneer je gedrag of je klachten leiden tot een chronisch slaaptekort dan is er echt iets mis. Deskundige hulp is dan geboden, hoe goed jouw hoofdkussens ook zijn.

Huismiddeltjes voor lichte klachten

Heb je geen serieuze klachten, maar ben je toch op zoek naar wat hulp bij het slapen gaan? Dan kun je je toevlucht nemen tot huismiddeltjes, los van goede hoofdkussens aanschaffen. Iedereen kent van huis uit wel een middeltje dat je slaap zou bevorderen. Of het altijd daadwerkelijk helpt is de vraag,  maar ook een placebo-effect werkt. Kalmerende en rustgevende thee is een bekend huismiddeltje. Valeriaan en kamille zijn de bekendste rustgevers. Ook melk met honing is een klassieker op dit gebied, maar ook kersensap zou de nachtrust bevorderen. Het bevat melatonine, een hormoon dat de slaap bevordert. Je kunt ook melatonine pillen krijgen, maar daarvan is de dosis zo hoog dat het raadzaam is dat alleen op doktersadvies te gebruiken.

 

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *